Jasse Mertaranta, työtarinani

Minulla on ollut onni työskennellä useissa erilaisissa työtehtävissä useilla eri toimialoilla ja tästä pääsetkin lyhyesti tutustumaan työhistoriaani.

Työelämän startti: Valokuvaus

Ollessani 13-vuotias olin jo muutaman vuoden ajan vanhemman kaverini innoittamana harrastanut valokuvausta. Valokuvasin omaksi ilokseni: tapahtumia, luontoa, eläimiä ja ihmisiä. Samalla rupesin opettelemaan erilaisten kuvankäsittelyohjelmien käyttöä.

Harrastuksen myötä päädyin myös hakemaan kesätöitä paikallisesta valokuvausliikkeestä ja onnekseni myös pääsin liikkeeseen töihin. Tuolloin 13/14-vuotiaana hoidin liikkeessä mm. asiakaspalvelua, teetin valokuvia, valokuvasin passikuvia sekä loppuvaiheessa pääsin ottamaan muutamia studiokuvia asiakkaille.

Positiivisen työkokemuksen jälkeen innostuin valokuvaamisesta entisestään ja olinkin kuvailemassa useita eri urheilutapahtumia ja myin näitä valokuvia eri uutismedioille sekä yrityksille. Ottamiani valokuvia oli esillä jo tuolloin mm. MTV3:lla, Etelä-Suomen Sanomissa sekä YLE:llä.

Vaikka asiaa ei tuolloin ajatellut, niin työskentelyssä oli jo tuolloin havaittavissa selkeää yrittelijämäisyyttä.

Urheiluvalmentaminen

Valokuvaus innostuksesta huolimatta, päädyin opiskelemaan peruskoulun jälkeen liikunta-alalle, jossa jo opiskeluaikana työllistyin valmentamisen pariin. Toimin valmentajana useissa eri lajeissa ja pääasiassa aina nuorten parissa. Opiskelu- sekä työpaikkanani toimi tuolloin Valtakunnallinen Liikunta- ja Valmennuskeskus Pajulahti.

Opiskelujen jälkeenkin olin vielä pitkään Pajulahdessa mm. tenniksen parissa erilaisissa nuorten valmennustehtävissä laji- sekä fyysisen harjoittelun puolella. Valmentamista tein pääsääntöisesti alle 14-vuotiaille seura- sekä maajoukkuepelaajille. Tämän lisäksi olin mukana käynnistämässä mm. alueella valtakunnallista U10-tenniksen pilottihanketta sekä monia muita projekteja.

Innokkaiden ja tavoitteellisten nuorten valmentaminen on kehittänyt valtavasti omaa osaamistani mm. siihen miten ihmistä motivoidaan, miten ihminen kohdataan yksilönä sekä miten ryhmä saadaan toimimaan yhteisen päämäärän eteen.

Markkinoinnin ja mainonnan tuotannolliset työt

Urheilun parissa toimimisen lisäksi olen aina tehnyt työn ohessa erilaisia markkinoinnin ja mainonnan tuotannollisia projekteja mm. yrityksille, poliitikoille sekä urheiluseuroille. Olenkin hankkinut erittäin laajan käytännön osaamisen erilaisista markkinointiin ja mainontaan liittyvistä tehtävistä.

Olen vuosien varrella toteuttanut mm. satoja graafisen suunnittelun töitä erilaisiin kanaviin ja tarpeisiin sekä ollut ideoimassa ja konseptoimassa kymmeniä jopa satoja mainoskampanjoita. Myöhemmässä vaiheessa graafisen suunnittelun töiden sijaan siirryin tekemään tuotannollisia töitä enemmän verkkosivujen sekä digimarkkinoinnin pariin.

Olenkin viimeisten vuosien aikana (2018-2021) toteuttanut useille yrityksille mm. hakukonemarkkinointia, konversio-optimointia, verkkosivuja, verkkokauppoja sekä auttanut markkinoinnin kehittämisessä verkkoanalytiikan avulla.

Kuitenkin viimeisimmät projektit ovat liittyneet enemmän valmennukselliseen rooliin, jossa tehtävänäni on ollut auttaa organisaatioita kehittämään markkinointia kokonaisvaltaisesti. Tästä lisää viimeisessä kappaleessa.

Tapahtumatuotanto (ensimmäinen osakeyhtiö)

Virallisesti yrittäjä minusta tuli ensimmäisen kerran vuonna 2016, kun perustin yhdessä toisen osakkaan kanssa ensimmäisen oman osakeyhtiön ollessani 19-vuotias. Kyseinen yhtiö oli tapahtumayhtiö.

Tuotimme yhtiöllä useita eri yritys-, urheilu- sekä musiikkitapahtumia vuosien 2016-2018 aikana. Muutamia mainittavia tapahtumia olivat mm. useat Jari Sillanpään konsertit Kouvolassa, Kotkassa, Lappeenrannassa ja Haminassa sekä Yö-yhtyeen 35v juhlakiertueen konsertti Kouvolassa.

Urheilutapahtumien puolella yhtenä mainittavana tapahtumana voidaan pitää yhteistyössä helsinkiläisen tennisseuran kanssa järjestettyä Henri Kontisen näytösottelua, välittömästi Australian avointen 4p-turnausvoiton jälkeen.

Tapahtumien tuottamisen lisäksi hoidin kaikkiin tapahtumiin liittyvät markkinoinnin ja mainonnan työt. Yleisesti nämä työt olivat mm. somemarkkinointia, printtimainontaa, ulkomainontaa, tiedottamista medioille sekä erilaisten markkinointiaineistojen tuottamista.

Tapahtumamainonnan myötä tutustuin myös tarkemmin ulkomainontaan. Tämän ja muutaman muun sattumuksen kautta syntyi myös ajatus ulkomainosyhtiön perustamisesta, josta tarkemmin lisää seuraavassa kappaleessa.

Valokuvia järjestetyistä tapahtumista:

Copyright © 2021 Jasse Mertaranta

Digitaalinen ulkomainonta,
Mertsi-media

Mertsi-media, eli digitaaliseen ulkomainontaan keskittynyt yhtiö sai alkunsa vuonna 2018, kun ensimmäiset digitaaliset tienvarsitaulut asennettiin Kouvolaan. Kyseinen yhtiö luotiin aiemman tapahtumayhtiön pohjalle.

Ennen tätä ja tämän jälkeen digitaalisen ulkomainonnan käyttö on kasvanut paljon valtakunnallisesti ja täten myös yhtiömme mainosverkosto on kasvanut jo 10 paikkakuntaa kattavaksi. Pääasiassa digitaalisista tienvarsitauluista koostuva mainosverkostomme kattaa 5 eri maakuntaa, 10 eri paikkakuntaa ja tarjoaa mainostajille jopa yli 1,2 miljoonaa bruttokontaktia viikossa. 

Mertsi-median toiminta jatkuu edelleen ja voimmekin ylpeänä todeta useiden satojen mainoskampanjoiden kokemuksella, että digitaalinen ulkomainonta todella toimii!

Lisätietoja digitaalisesta ulkomainonnasta sekä yhtiöstä voit lukea verkkosivuiltamme osoitteesta: www.mertsi.fi.

Z-sukupolven markkinoinnin, mainonnan & kohderyhmäymmärryksen valmentaja

Kuten tarinasta huomaa: monenlaista on tullut tehtyä.

Viimeisimpinä vuosina olen keskittynyt omistamani ulkomainosyhtiön pyörittämiseen sekä konsultoinut eri organisaatioita markkinoinnin ja mainonnan kokonaisvaltaisessa kehittämisessä sekä auttanut luomaan organisaatioita luomaan mm. markkinoinnin strategioita sekä suunnitelmia.

Z-SUKUPOLVEN MARKKINOINNIN, MAINONNAN & KOHDERYHMÄYMMÄRRYKSEN VALMENTAJA

Olen yritykseni ja erilaisten projektien kautta tavannut satoja ihmisiä, jotka toimivat yrittäjinä tai vastaavat organisaatiossa markkinoinnista ja mainonnasta. Näistä kohtaamisista erittäin merkittävä osa on päätynyt asiakkaan puolelta kysymykseen, miten teidät nuoret tavoittaa?

Tämän kysymyksen pohjalta on kytenyt ajatus siitä, miten voisin hyödyntää vahvaa käytännön digimarkkinoinnin osaamista, kertynyttä kokemusta sekä vahvaa kohderyhmäymmärrystä niin, että se tuottaisi mahdollisimman monelle asiakkaalle mahdollisimman paljon lisäarvoa.

Tämän pohdinnan tuloksena syntyi ajatus Z-sukupolvelle suunnattun markkinoinnin, mainonnan ja kohderyhmäymmärryksen valmentamisesta. Olen luonut neljä valmennuskokonaisuutta, joidenka avulla kaupalliset toimijat, poliittiset puolueet sekä julkisyhteisöt pystyvät kehittämään markkinointia ja mainontaa nuorille. Valmennuksien osa-alueet löydät etusivulta. 

Jos aihe kiinnostaa ja haluat tulla tekemään tarinalleni jatkoa, ota minuun yhteyttä alla olevalla yhteydenottolomakkeella ja otan sinuun yhteyttä 24h kuluessa.

Ota yhteyttä minuun.

    Ottamalla yhteyttä yhteydenottolomakkeen kautta hyväksyt, että tallennamme ja käsittelemme tietojasi tietosuojalain 1050/2018 mukaisesti. Lue tästä tietosuojalauseke.

    Share on linkedin
    Seuraa minua

    jasse@mertsi.fi

    050 411 1228

    Tietosuojalauseke & evästeet | Copyright © 2021 Jasse Mertaranta | Kaikki oikeudet pidätetään.